torsdag 10 mars 2016

Smått om Alex utveckling

Idag vaknade jag med snuva och ont i halsen. Som tur vakna Alex först vid 9 så jag fick sova lite på morgonen. Det är otroligt jobbigt att vara sjuk och ta hand om en gråtande och marrande bebis. Alex har nu i två dagar varit marrig och bara velat vara i min famn, jag hoppas verkligen han inte håller på att bli sjuk. Jag kan inte föreställa mig hur tungt det skulle vara om vi båda var sjuka...

Le, det kan han minsann!
 
Men trots att han marrar så får vi ändå gjort något. För tillfället övar Alex sin nacke varje dag och den blir bara starkare. Han orkar hålla huvudet upp i ungefär en minut och idag hade han sån fart på att han nästan svängde från mage till rygg. Tidigare har han inte ens försökt röra sig åt sidan, men idag gunga han så otroligt när han låg på mage. Tills han hitta sin knytnäve igen...



Idag hände också något annat, Alex upptäckte sina händer! Han låg och fäste blicken på dem och tyckte det var sååå intressant. Han ser så rolig ut när han ser på sina händer och jag bara väntar på att han medvetet ska börja greppa tag i saker.


Så till en annan sak som vi håller på med varje dag. Vi läser böcker! Alex tycker så mycket om att se på färgglada bilder från böcker. Fast han inte förstår vad jag säger så ser jag ändå det som en fördel för språkutvecklingen att läsa för så här små. Hur ska Alex lära sig prata om man inte pratar med honom eller läser för honom? Dessutom är det en rolig sysselsättning för oss. I våra böcker finns rim och sånger. 



Något annat som Alex gillar är att se sig själv i spegeln. Förstås är det ju roligt att skratta och diskutera med sig själv. Det är bra att kunna underhålla sig själv.

 
Så snabbt utvecklas min bebis. Just föddes ju han och var så liten. Nästa vecka blir han tre månader gammal och om två veckor har vi nästa rådgivningbesök. Jag väntar med spänning på hur han vuxit! Det är alltid så roligt att gå till rådgivningen, jag får liksom en bekräftelse att allt går som det skall. 

<3

4 kommentarer:

  1. Du fixat på din sida, ser bra ut! :)<3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack <3 Lite funderar jag ännu på färger ;)

      Radera
  2. Vi har också boken rassel prassel puss, den e så härlig vår flicka elin följer så med när man läser i den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså den är helt härlig!! Texten är rolig och bilderna så färggranna :)

      Radera