fredag 1 juli 2016

Det som gör mig förbannad

Det finns så mycket saker som gör mig sur och bitter, men det som gör mig riktigt förbannad är bilister och mopedister som inte kan köra ordentligt. Det här är något som jag först nu som mamma har börja fundera på eftersom jag ju rör mig mycket med barnvagn. Så här ner kommer nu en lista på saker jag inte förstår och som jag rätt så ofta upplever i trafiken:

  • När man går på skyddsväg som är även tillåtet för mopedister och mopedisten kör typ 50cm ifrån mig vid min sida. Alltså kukkuu hallooooo?? En skyddsväg som är ungefär 2-3m bred och man måste köra så nära att om man tar ett snett steg så blir man påkörd.
  • Samma situation som ovan men att mopedisten kör helt otroligt hårt förbi. Alltså när man går i sina egna tankar och en mopedist mitt i allt ifrån ingenstans åker förbi en med hög fart, joo då blir man rädd. Alltså vill man skrämma skiten ur sånahär tanter som jag så där har du rätt metod!
  • När man går över vägen var det är två körfält i samma körriktning och bilisten i första körfältet stannar, men bilisten som är i följande körfält stannar inte! Aj gulle gummor alltså. Dom skulle jag kunna slakta. Man går ju med barnvagn som är framför sig själv och det innebär ju att det är lätt att bara vagnen snuddar i bilen. Alltså kör över mig, men kör förbannemej endå inte över mitt barn.
  • Då man ska gå över vägen och en bilist närmar sig och tänker låta en gå över vägen, men det rötägget stannar inte, utan närmar mig som går över vägen i låg hastighet. Alltså granater och krevader. Varje gång detta händer så har jag lust att sätta mig ner mitt på vägen. Varför, varför, varför kan man inte stanna och låta människor gå över vägen i lugn och ro. 


Det är så viktigt att man i trafiken tar hänsyn till fotgängare. Framförallt när det handlar om barn. Ett barn kan inte beräkna hastigheten som bilen har eller avståndet till bilen, och därför är det så otroligt viktigt att ge rätt signaler åt barnen. Att t.ex. som bilist låta ett barn gå över vägen men samtidigt i låg hastighet köra framåt, kan kännas skrämmande för barn. Man ger ju helt mixade signaler. Så här som vuxen så känns det ren skrämmande, så jag kan bara tänka mig hur ett barn känner sig.

Som mamma så oroar dessa saker mig när jag tänker på den dagen då Alex ensam ska röra sig ute. Vi kommer nog ha ordentliga diskussioner med honom om hur man ska göra i trafiken. Men  tyvärr så är det ju så att hur mycket man än diskuterar om detta så kommer det ändå alltid finnas dessa fartdårar där ute.



  

Givetvis skall även fotgängare uppföra sig i trafiken

Tack och adjö.

<3

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar