onsdag 29 juni 2016

Burkmat - jo eller nej?

Sedan Alex har börja äta mat så har jag lagat maten själv. Plommon är det enda som vi köpt på burk och vissa ekologiska fruktburkar kommer vi nog i fortsättningen handla ifall det behövs. Men så mycket som jag orkar och hinner kommer jag själv tillreda.
 
Snart har jag bott i Åbo i fyra år och först idag var jag och handlade på torget. Alltså vad har jag riktigt tänkt under dessa år? Torget är ju himmelriket för oss som gillar fräscha grönsaker! Massvis med närproducerat och så är ju kundbetjäningen också trevligare än vad det brukar vara i matbutiker var typ ingen har tid för kunden. 
 
 

 

Idag gjorde jag för första gången en kräm på blåbär åt Alex. Den var mycket lätt att tillreda och det blev en passlig mängd som kommer räcka i ungefär två dagar. När jag gör mat så gör jag ofta för ett par dagar så att det inte står alltför länge i kylskåpet. I frysen har vi endast lagt kött eftersom han äter så små köttportioner åt gången. Orsaken till att jag inte vill ge burkmat är för att tanken av mat som i flera månader (om inte år?) stått i en burk äcklar mig. Självklart tycker jag att det är bra att det finns burkmat för de kommer vi ju ändå använda vid tillfällen som det inte finns annat. Dessutom kommer jag säkert tänka annorlunda om vi får fler barn och tiden till att laga babymat inte räcker till. Det finns ju alltså mycket positivt med burkmat, urvalet är stort (även det ekologiska urvalet) och det är ett snabbt alternativ. Det är bara jag som är lite "böbi" med den här saken, hehe. Jag tycker alltså inte att det är fel att föräldrar ger burkmat, man gör ju så som det känns bäst för sig.

Så, tumme upp eller tumme ner för burkmat?




 Tur så smakar maten igen för vår lilla klimp. 
 

<3

3 kommentarer:

  1. svar: Joo den var riktigt usel! Jag har bara läst dåliga recensioner om den nu i efterhand på andra bloggar också. Du skall inte ha så höga förväntningar på den! :P

    SvaraRadera
  2. Här har båda barnen fått av båda, Mathias lite mindre eftersom han spyr opp burkmaten restiga dagen. Matilda är allätare så har int sett att hon sku ha tagit "stryk" av att bli serverad burkmat nu o då :D då när ja kokar babymat så lagar ja en ordentlig sats, har 4 olika sorter o koka o fyller sen frysen så att ja int varje dag ska behöva stå o koka babymat. Båda har också fått prova på fingermat men ja tycker de e för råddigt för att göra de 5 gånger i dagen, räcker ti städa omkringslängd mat o mjölkspillor från alla måltider ändå
    Att de e äckligt för att de står i burk flera månader, tänker du samma kring tonfisk konserver ? :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter inte tonfisk ;) Och kommer int heller på något som jag sku äta från burk...

      Enda på burk som Alex äter är plommonpuré och sen domdär pirkkas ekologiska puréerna som har såndär kork! Dom är super! Det är mer köttet som jag tycker är äckligt när det stårt i burk. Visserligen kommer den dagen komma som jag är i en situation som jag måst ge burkmat när det inte finns annat, men då sku jag ge sempers ekologiska grönsakspuréer :)

      Jag sku också fylla frysen sådär som du, men vi har ett fryslock i kylskåpet, så det ryms inte massa babymat. Jag gör varannan dag istället :P Och fingermag orkar jag inte ens pröva på ännu.

      Radera