lördag 2 juli 2016

Pakkoruotsi på medeltidsmarknaden

Så idag gjorde vi en liten sväng til medeltidsmarknaden och där hade man verkligen satsat. Det var så otroligt fint, men ute var det superhett och marknaden var full av människor, så vi orkade inte vara där alltför länge.





Det fanns alltså massor medeltids grejer som man kunde köpa där. Allt var så fint och jag tänkte hela tiden "det där vill jag ha" när jag såg någonting. Men så fatta jag, att så här tänker jag ju alltid utomlands. Jag vill ha allting som ser så fint ut där på ställe men så kommer man hem och märker att inget som man köpt passar till inredningen. Som när jag var i Thailand och hämtade hem ett elefanthuvud av mörkt trä, en staty av tre apor och typ en buddha om jag minns rätt. Nå, var är dom nu? Typ i lidret hos mina föräldrar. Så, tur att jag inte idag köpte några riddarhjälmar eller pilbågar, för var fasiken sku jag förvara dem? 








Men, ett stort minus av marknaden finns det. Marknaden har en hemsida även på svenska, vilket ju är superbra, men när vi kom dit så var där inget på svenska. Programbladen som var uppe på vissa ställen var på finska och på alla skyltar stod det endast på finska "medeltida marknaden". Det känns liksom att arrangörerna lite lämnat det på hälft, varför översätta en hel hemsida men sen göra området helt på finska? Visst ska man vara glad för att ens en hemsida är översatt, men inte skulle det nu ha varit så stort jobb att ännu översätta programbladen. Här i Åbo bor det ju ändå rätt så många svenskspråkiga.

Och inte nog med det. När vi lämnade området så stod det en gammal tant och delade ut reklamblad. Som jag vanligtvis brukar så tog jag bara reklambladet av henne, men när jag väl märkte att jag har ett "pakkoruotsi pois" reklamblad i handen, så skrattade jag bara och gav det tillbaka åt henne. Vad fan gör liksom jag med sådant trams.

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar