fredag 22 april 2016

En onsdag och Radio X3M

Nu har det varit tyst här på bloggen igen ett tag. Men vi mår bra och jag har under de senaste dagarna varit fullt sysselsatt med bröllopsplaneringar. Fast det är i juli 2017 som vi gifter oss så är jag ren i full fart med planeringen och det känns faktiskt mycket bra att vara ute i tid (för en gångs skull). Det blir mer om bröllopsplaneringen i ett senare inlägg.

På onsdagen var jag med i en intervju tillsammans med en barnmorska. Det var programmet Myteriet på Radio X3M som gjorde en sändning om förlossning så jag var där och svara på några frågor. Det var live sändning och jag hade inte hört frågorna på förhand, så det var lite nervöst.

Efter intervjun så ringde Tuomas mamma och fråga om jag kunde berätta för henne vad jag sagt på radio och då slog det mig att jag inte kom ihåg någonting. Haha. Plötsligt fick jag helt panik och kom inte alls ihåg vad jag sagt under intervjun!!! Alltså hur kan man bara glömma bort det som man sagt för typ en timme sedan? Också när jag skulle gå ut från Yle så hade jag typ glömt bort var utgången var. Som tur fanns sändningen på Yle Arenan så jag kunde lyssna på vad jag sagt när jag kom hem. Nu i efterhand har jag kommit på ganska mycket mer jag kunde ha sagt, men så är det väl alltid.

Här under lägger jag nu två länkar var man kan både lyssna på intervjun eller läsa en skriftlig sammanfattning av den. 


(Avsnittet handlar om matematik, förlossning och USA. Från ungefär 30 minuter handlar det om förlossning.)



Vidare vill jag ännu säga att när jag i intervjun berättar att läkaren sagt åt mig då jag var gravid att man inte kan planera sin förlossning som förstföderska, så naturligtvis kan du planera den. Du kan läsa dig in på smärtlindring, alla skeden under förlossningen, du kan välja att ha med en doula och mycket mer. Vad min läkare menade var att jag inte skall lägga upp krav på mig. Jag hade en tid under graviditeten en tanke att jag skulle föda utan epidural eller annan smärtlindring, men då sa läkaren åt mig att det inte lönar sig att fundera på sådant eftersom jag inte har gått igenom en förlossning förr. Hon menade att om jag väljer att inte ta epidural under min förlossning och så skulle jag ändå märka att jag inte klarar mig utan den, så då skulle det kunna bli en stor besvikelse för mig att jag inte klarat det som jag tänkt mig. Dessutom vet man ju inte på förhand hur en sammandragning känns. För vissa personer gör det så otroligt ont (så kände jag det), men så kan det vara för vissa personer att man knappt känner dem.

Jag är nöjd med att jag inte planerade min förlossning och jag är glad över att det gick bra trots att det var förfärligt tungt. Många sade också åt mig innan min förlossning att epiduralen är farlig och att den framförallt är farlig för bebin då den gör bebin helt durrig och slö. Jag har ingen aning om det är sant, men åtminstone så klarade jag tre epiduraler inom 12 timmar och när Alex föddes så var han nog allt annat än durrig och slö. En riktigt frisk pojke föddes och om det var någon som var aningen snurrig i bollen så var det jag. ;)

Alla gör som dom tycker, vill man planera förlossningen på förhand så gör man det. Vill man bara ta det som det kommer, så gör man det. Huvudsaken är ju att man som gravid gör som man känner och tycker. Hoppas jag får vara gravid snart igen! 



<3






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar