lördag 13 februari 2016

Babyböcker och nya kläder

Hemma hos oss finns det nuförtiden alltid något att göra. Det som jag redan länge har haft som projekt är att lägga alla foton jag framkallat i fotoalbum och babyböcker. I skåpet finns närmare 2000 foton som borde få plats i album. Sedan hösten 2014 har jag framkallat foton men "inte hunnit" få dem i album, förrän idag!!!!

Duktiga jag! 1/2000 foton fick jag lagat.... :D Men åtminstone är det en början. Nu är jag mer rädd för att jag kommer vara så glad över att jag börjat med arbetet att jag glömmer att fortsätta. Det är ju trots allt ganska jobbigt.....
 
Under graviditen fick vi en finsk babybok av Alex farbror och en svensk av Alex mormor och morfar. Jag ville väldigt mycket ha en babybok för jag tänkte att jag har mycket tid att arbeta med den när Alex är här. Men så fick vi två böcker istället och då bestämde vi att Tuomas får fylla i den finska så tar jag den svenska versionen. Mycket har jag skrivit medan Tuomas inte varit lika aktiv. Det är bilder som fattas från den svenska boken för det är ju bilder som är det jobbigaste att klistra fast! Dessutom så är det inte brist på bilder för jag fotograferar Alex dagligen och framkallar bilder ofta.

Alex tycker om att ligga på sin elefant filt som vi köpte från Finlayson. Vid något skede ska vi köpa en likadann men som är gul och vit. Jag vill ju att han har en filt som har samma färger som hans snygga lakan. Filten är ganska tunn och på andra sidan är elefanterna vita och bakgrunden grå. Det finns även ett panda tema på Finlayson som är jätte fint, men jag tycker att elefanter passar Alex bättre. Hans fina pyjamas med olika djur på passar bra med filten ;).

Nu när Alex snart blir två månader gammal så har vi handlat lite nya kläder i storlek 62. För tillfället använder han för det mesta kläder i storlek 56 men eftersom hans ben är långa så har vi redan en tid använt byxor i storlek 62. För en vecka sedan slutade han använda sina bodyn av storlek 50 som var av märket Newbie från Kappahl. Jag har märkt att det varierar väldigt mycket på storlekar beroende på klädesmärket! Lindex 56:or är stora medan samma storlek på H&M är småa. 

När jag köper kläder åt Alex så gör jag det oftast på nätet. Nu när det har varit en stor RS-virus epidemi sedan han föddes så har vi försökt undvika köpcentrum, så jag har inte haft några andra val än att handla på nätet. Dessutom finns det ju sådana kläder på nätet som man inte får i butiken och så kan man i lugn och ro bestämma sig för vad man behöver eftersom man är hemma och kan kolla igenom klädskåpen.

Som ni kanske märker så tycker jag mycket om mörk blått och grått. Tuomas använder ofta gråa kläder så det är roligt att Alex och han matchar! Nu när Alex fick en grå collagehalare så matchar han åtminstone Tuomas som oftast använder collagebyxor och sweatshirt. 

Alla kläder på bilden kom igår från H&M. De har superfina kläder för bebisar.
Tydligen tyckte också Alex om sina nya kläder. Eftersom han rör på sig väldigt mycket när han ligger så blir nästan alltid en arm eller ett ben suddigt på fotot. 

Imorgon ska vi åka till Asko och kolla på soffor eftersom vi (jag) vill ha en grå soffa :D. Som tur har Tuomas hittills varit nöjd med saker jag köpt till vår lägenhet eller kläder som jag köpt åt Alex, så knappast har han något emot den gråa soffan heller ;).

Nu ska jag ta itu med de tusen foton som vårt skåp svämmar över av....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar