tisdag 23 februari 2016

Kort om barnvaktning

Sportlovet har börjat bra och hela veckan kommer vi få besök. Jag tycker det är så himla roligt att vi har så många nära och kära som åker långa vägar för att komma hit till Åbo för att träffa oss. Man känner sig så omtyckt! Det är också roligt för Alex att få träffa andra människor, fast jag har märkt att vi haft besök under dagen så vill han sedan vara hela kvällen i min famn. Jag antar att han behöver min uppmärksamhet på kvällen då han inte fått under dagen det lika mycket som han är van vid.
På måndagen hade vi alltså min syster här med tre av sina barn. Alex var så glad hela dagen och det märks att han gillar barn. Det var ju också ganska mycket ljud i lägenheten vilket ledde till en 30 minuters powernap för honom. Han sover alltid bra när det är ljud runt omkring och vi har vant honom vid det sedan han föddes. Jag tycker det är skönt att man inte behöver gå omkring och viska i lägenheten då han sover. Lika bra sover han ändå då det är tyst här hemma.
 
Det var så roligt med besök då Alex fick så mycket uppmärksamhet och jag kunde bl.a. äta ifred. Man uppskattar verkligen att ibland få äta ifred man nästan varje dag får antingen äta med Alex i famnen eller så ha honom bredvid och se på. Givetvis kunde jag äta ifred då han sover, men oftast har jag annat att göra den tiden. Dessutom så glömmer jag ofta att äta och märker mitt i allt att jag inte har någon ork. 
Men nu till något annat. På sistone har jag stött på många diskussioner på internet kring ämnet barnvaktning. Folk tycks ha väldigt olika åsikter om ämnet och därför tänkte jag nu skriva hur jag tänkt göra med Alex. Jag har alltså inga som helst behov av att få egentid och jag vill spendera min tid med mitt barn, så jag kommer nog inte behöva barnvakt på mycket länge. Jag vill givetvis att Tuomas skall vara ensam med Alex eftersom det är mycket viktigt att de har tid tillsammans utan min närvaro. Men att skaffa barnvakt är inget jag tänker göra under Alex första år, om det inte förstås dyker upp något mycket viktigt och Tuomas inte har möjlighet att vara med honom då jag är borta.
Orsaken till varför jag inte vill att Alex skall barnvaktas som så liten är helt enkelt för att jag vill att han ska få vara med mig och Tuomas så mycket som möjligt, och för att jag vill att han skall känna sig trygg.  Alex är min skatt som jag vill vara med och bygga ett nära förhållande till. Därför börjar jag inte hitta på en massa program åt mig för att någon skall barnvakta honom bara för att den vill det. Varför skulle jag göra det om jag inte trivs med den tanken? Det kommer att komma de dagar som vi behöver barnvakt åt Alex och då är jag givetvis tacksam över att det finns personer som vill hjälpa oss. Det här kan låta i många öron väldigt konstigt, men alla har verkligen olika åsikter om det här ämnet och det här var nu min korta åsikt.
Själv har jag inte mycket barnvaktats som liten. Det var endast mina systrar som vaktade mig korta stunder då det behövdes. Dessutom var jag typ fem år då jag första gången var hos någon annan övernatten.  Så själv har jag vuxit upp utan mycket barnvaktning. Min mamma var även länge vårdledig och hon spenderade mycket tid med oss vilket jag även vill göra med mina barn Själv hoppas jag också kunna vara vårdledig en längre tid så att Alex inte behöver börja på daghem så tidigt. Om jag får allting att fungera som jag vill så kommer han inte börja på daghem före han är tre år. Både jag och Tuomas vill att Alex skall hinna vara på daghem innan han börjar förskolan eftersom han på daghem bl.a. får möjligheten att leka med andra barn. Mer om mina tankar kring detta kommer i ett senare inlägg.
<3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar