fredag 26 februari 2016

När fredagen behöver en omstart

Idag är en bra dag! Fast det var det inte när vi vaknade. Tuomas hade åkt iväg 7:15 och strax därefter vaknade Alex. Mellan 7 och 8 brukar jag alltid ha min egna morgonstund då jag dricker kaffe i sängen och bara njuter för mig själv, men idag blev det inte så. Istället vaknade jag när Alex vaknade ungefär 7:30 och när vi steg upp så kändes det genast som att allt bara var dåligt. Hemmet var otroligt råddigt. En hög med disk, kläder på golvet, en hög med byk, tre skräppåsar som väntade på att föras ut, och så hade dessutom Tuomas tagit sitt täcke till soffan och lämnat det där och åkt till jobbet. Alltså jag vet inte vad som flög i mig, men jag blev så otroligt arg. Jag blev så sur, så sur, så sur att jag måste lämna Alex en stund i vardagsrummet så att jag kunde gå till sängen för att släppa några tårar och svordomar. Jag behövde bara min lilla en minut långa stund för att kämpa igenom det lilla problemet som jag gjort till ett stort kaos i mitt huvud. Tänk att man kan reta upp sig själv på så små saker. Ibland måste man bara få en minut för att lugna ner sig, visst är det normalt?

Det var som om Alex förstod att nu behöver mamma en liten time out. Efter att jag samlat mitt förstånd och skickat ett klag-meddelande åt Tuomas (jag vet, jätte moget), så gick jag tillbaka till Alex för att fortsätta var jag blev. Nå där låg han ju förstås med världens bredaste leende. Han hade bajs upp till nacken!!  

Jag andades in och ut, slöt ögonen och räknade lugnt i huvudet till fem. Jag skulle klara mig igenom det här.

Jag bytte blöjan, tvätta Alex, satt på nya kläder och gick tillbaka med Alex till sängen. Nu var det bestämt, vi skulle starta fredagen om på nytt!

Vi sov en timme och vaknade klockan 9 och steg upp. Allt var bra och jag städade, diskade och tog det lugnt med Alex. Solen börja småningom komma fram och Alex var på så gott humör hela morgonen. När jag klädde på honom och satt honom ner i vagnen så pratade han med mig en stund tills han somnade. Han somnar nästan alltid när man lägger honom ner i vagnen.


Mumin sovpåsen är från Finlayson


Från butiken hämtade vi med oss ingredienser för hamburgaren. Idag var det första gången som jag gjorde hamburgar semlor och det tog över fyra timmar. Men det var värt det, supergoda blev de!


Biffen mellan hamburgaren är en hemlagad malet kött salami biff. Tuomas var mycket glad när han kom hem till det här!

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar