måndag 7 mars 2016

Att amma offentligt

Hittills har jag hållit mig långt från caféer och liknande ställen, både för att det är hög influensa epidemi och för att jag inte känt mig färdig för att amma framför okända. Men förra veckans tisdag kände jag mig beredd. Jag åkte till centrum för att träffa Tuomas moster Aija, och efter att vi fått dricka vårt kaffe i fred en stund, så vakna Alex och skulle ha mat. Fast det var nervöst så var det bara att ta fram bröstet och börja amma. Som tur åt Alex bra fast det var mycket ljud omkring och han tycktes inte heller störa sig på att jag var nervös.

Länge hade jag fasat för den här dagen. Jag har sett mardrömmar om hur folk kommer stirra på mig eller säga någon ful kommentar. Fast amning är så naturligt så har ju folk sina åsikter om det. Vad skall man sen säga om någon släpper en ful kommentar? Har påriktigt folk mage att säga något fult "face to face"? Tydligen finns det de som har mage att ta foton av kvinnor som ammar och lägga det ut på internet och skriva sin fula åsikt om det.

Själv tycker jag att man ska få amma där man känner sig bekväm med att amma. Jag kände mig bekväm med en duk som jag försökte gömma bröstet under, och så satt jag i ett hörn. Jag vill inte provocera sådana som inte gillar offentlig amning, så därför tänker jag i fortsättningen också söka mig till ett liknande hörn.

Så man kan säga att min första offentliga amning var en positiv upplevelse. Miljön var lugn, vilket är ett måste för mig när jag ammar.



Alex fick så jätte fina presenter! Av Aija fick Alex en Finlaysons elefant handduk och elefant mjukisdjur. Aija tycks veta hur mycket jag älskar Finlaysons elefant tema. Dessutom gav min studiekompis Janina förra veckan åt Alex ett par snärtiga byxor, ett par tossor och en mössa. Tusen tack för de fina gåvorna!


<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar