fredag 18 mars 2016

Sophie la girafe

Igår blev Alex 3 månader gammal, så idag såg jag det som en bra orsak att köpa en ny leksak åt lilla klimpen. Han fick en så otroligt söt och fin leksak av märket Sophie la girafe. Det märket gör en av världens mest sålda bitleksaker. De är gjorda av 100% naturligt gummi och färgen är ätbar, så den är en mycket passlig leksak för bebisar. Det ända negativa med dessa leksaker är att de har ett ganska högt pris.




Leksaken köpte vi från en härlig leksaksbutik Casagrande som ligger nära Folkhälsan var vi har babyrytmik på fredagar. Så det blir lätt att man går in via Casagrande på hemvägen. Där får man betjäning på svenska och där finns ett otroligt stort urval på härliga leksaker! Jag skulle kunna ta allting med mig därifrån hem. Där finns också roliga babyshower pynt, så nu hoppas jag på att få ordna en sån åt någon! Haha.

Vi var alltså idag på språkbads babyrytmik som Folkhälsan här i Åbo ordnar. På babyrytmiken håller vi på med sång och rörelser där barnen får uppleva puls och rytm, samt höra melodier. På babyrytmiken upplever barnet närhet, musik, rytm och rörelse, vilket ger positiva sinnesupplevelser åt barnet. Vi trivs väldigt bra på babyrytmiken, både för att jag får träffa andra mammor och för att Alex och jag tycker det är roligt. Tyvärr tar babyrytmiken snart slut och under sommaren så ordnas det inte så mycket program för bebisar. Men på hösten ska vi definitivt fortsätta med detta!










Här hemma fortsätter vi att öva det här med att vara på mage. Alex är fem före att svänga sig från mage till rygg och han har verkligen fart på med benen. Han lyfter upp rumpan och sparkar med benen, precis som om han försöker sparka sig framåt. På mage trivs han dock inte länge, han tappar fiilisen genast när han märker att han varken får sig själv på rygg eller kommer framåt. 

Under den här veckan har jag märkt att Alex börjat reagera för ljud. Av plötsliga ljud blir han skrämd och börjar gråta, eller när jag nattar honom så kan ett litet oväntat ljud väcka honom. Så här har det inte varit förr. Så brukar han nuförtiden också gråta när han börjar vakna, och när han sen öppnar ögonen så slutar gråtet och han börjar le istället. Han blir också mer och mer intresserad av vad som händer i omgivningen och han har börjat prata med sina mjukisdjur. Härligt hur han utvecklas!



Vi önskar er alla ett super skönt veckoslut!
<3
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar