tisdag 8 mars 2016

Så vi kämpar!

Eftersom Alex inte tar tutt så har han börjat med att suga på sina händer, alltså han kan ha nästan hela knytnäven i munnen. Det här är ju givetvis ett litet problem när han ligger på mage. Meningen är ju att han skall träna sina nack- och ryggmuskler, men istället så brukar han sätta kinden ner mot golvet och sätta handen i munnen. Om man då tar bort hans händer och försöker lägga dem fint bredvid honom, så resulterar det i gråt. Han blir jätte arg. 

När man lägger honom ner går det bra under de första 10 sekunderna.


 Han tycker att det är intressant till en början...
 


...tills han märker att han inte har något att suga på...


...och det blir bara tyngre...


...så det är lättare att bara släppa huvudet ner...


...och lägga fingrarna i munnen.



Sen kan han nog ligga där en lång stund utan problem. Jag brukar låta honom ligga på magen en stund fast han bara har fingrarna i munnen, men eftersom han lyfter upp rumpan och benen så är det ju också träning.

Alex nackmuskler har utvecklats bra eftersom man inte mera behöver stöda hans nacke då man håller honom i famnen, men det stör mig att han blir så lat när man lägger honom på mage. Fast man inte skall jämföra med andra bebisar så gör jag det... Men hur skall jag få bort händerna ur munnen på honom? På något sätt så vill jag tänka att han om en tid kommer bli mer intresserad av att lyfta huvudet och följa med omgivningen. Han är ju trots allt bara 2,5 månad gammal och kan inte riktigt ännu följa med vad som händer runt omkring eftersom han inte ser så långt ännu. Nu när jag har honom på mage så brukar jag vara framför honom och fånga hans uppmärksamhet. Det funkar alltså i ungefär 30 sekunder.

Eftersom Alex är mitt första barn så funderar/stressar jag mycket över hans utveckling. Tänk om t.ex. rådgivningstanten skulle skälla ut mig för att jag låtit Alex vara lat med att ligga på mage och suga på knytnäven istället för att träna nackmusklerna. Om det skulle hända så skulle jag nog bara svara att han tycks brås på sin mamma, som var ett mycket lat barn som stortrivdes i kärran och sög på tutt tills hon var fem. Hehe.

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar