tisdag 22 mars 2016

Första sprutan

Idag fick vi igen gå till rådgivningen och det är alltid lika roligt. Jag väntar alltid på nästa rådgivningsbesök! Idag var det dock ett mer nervöst besök eftersom Alex fick sina första sprutor. 

Som tur kunde Tuomas komma med och vi var båda supernervösa över hur det skulle gå. Vi tyckte så synd om Alex som skulle stickas med två nålar och som inte förstår varför. Men vi fattade ju att han kommer glömma bort sticken och att det är för hans eget bästa som han får sprutorna, så vi försökte hålla oss lugna. Det var kanske mest gråtande efteråt som jag var nervös över. Det är ju så hemskt att se honom gråta och tänk om jag inte skulle få honom lugn sen?

Innan besöket hade vi bestämt oss för att Alex skulle vara i Tuomas famn när han får sprutorna. Jag själv tycker sprutor är obehagliga och kan inte ens se på när man tar blodprov på mig, så jag tyckte det var bäst att inte hålla Alex i famnen. Men allting gick jätte bra. Alex blev sur när hälsovårdaren stack honom och efteråt lugna han snabbt ner sig. Han var inte glad efteråt, men han var åtminstone lugn och bara stirrade runt omkring sig. Det var superskönt eftersom vi ju faktiskt hade föreställt oss mycket gråt. Om en månad får han igen två sprutor och eftersom det gick så bra idag, så känns det inte så farligt att göra om det.

Under en månad har Alex vuxit 1kg och fått 4cm till längd. Han väger alltså nu 6380g och är 61,4cm lång. Så vi fortsätter med endast amning då han växer så bra! Fast han äter väl och jag ser att han växer, så tänker jag ändå på om min mjölk räcker till. Varför funderar jag ens på det när den ju verkar räcka hur bra som helst? Jag har planerat att amma honom tills han är 6 månader ifall han växer lika bra som hittills. Möjligtvis kommer vi låta honom smaka på rotfrukter då han blir 4 månader gammal.




Efter rådgivningsbesöket gick vi hem och Tuomas moster kom till oss. Hon gjorde en jätte god laxsoppa och det var så skönt att bara behöva sitta bredvid och se på när någon gör mat åt en! Lyxigt. Tack för det!




Alex var lite gnällig på kvällen och vi gav åt honom panadol så att han inte skall känna av muskelvärk efter vaccinationen. Det är också möjligt att få feber. Nu sover han bra och vi får hoppas att han gör det hela natten!

<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar