onsdag 30 mars 2016

Påsken

Under påsken var vi i Borgå och Lovisa. Det var riktigt skönt där, men även otroligt skönt att komma hem. Förr när det bara var jag och Tuomas så var det mycket lättare att åka bort från Åbo, men nu när man har ett litet barn så blir det sååååå mycket tyngre att resa runt. Detta hade jag inte ens funderat på innan Alex föddes! Allt packande och förberedande är jobbigare, man ska åka iväg vid såna tider som Alex sover länge och mängderna är större av allt som ska släpas med. Dessutom rubbas rutinerna också, och när vi kommer hem så är vi alltid mycket trötta efter allt ståhej. 





Min mamma hämtade alltså oss från Åbo på torsdagen och vi åkte till mina föräldrar i Borgå. Alex fick träffa hunden Oppe och nu var det första gången som han försökte ta i Oppes päls. Tyvärr var Oppe snabb på att dra sig bort så Alex fick inte känna så mycket. Men helt tydligt tycker Alex om att följa med Oppe då han går runt i huset. Ska bli roligt sen när Alex börjar krypa och börjar följa efter hunden.

Men visst finns det många positiva saker också när vi är borta. Man får ju träffa alla nära och kära!! Så man saknar dem när man är här i Åbo.. På fredagen var också morbor Pontus i Borgå hela dagen. 





På lördagen var det påskmiddag hos mina föräldrar och då var min moster och mina systrar med familj också med. Innan middagen hade vi några påskhäxor hos oss, nämligen min systers barn. Hann bara ta bild på en av dessa påskhäxor. Vi blev lite ivriga på att klä ut Alex till påskhäxa, men han fick inte gå ut och påska med resten av påskhäxorna. Nästa år får han vara med!




Min syster Michaela hade med sig Alex doppresent som var en sångbok. Nu kan jag äntligen sjunga lite mer än "bää bää vita lamm" för Alex. Jag har ju nog kommit ihåg melodier från sånger, men texter har varit lite krångligare. Michaela blev genast mycket ivrig på att sjunga igenom boken för Alex och han var minst lika ivrig som hon.

 


Alex fick äntligen ha på sig sina nya fina kläder under påskmiddagen. Tuomas tyckte att Alex liknar Fredde från Solsidan, men jag tycker han liknar mer Ove...

 

 

Det blev ganska litet fotat under middagen eftersom det var så roligt att umgås med alla. Det är så sällan som vi alla syskon samlas med våra familjer. Tyvärr var inte Pontus med på lördagen, men han kommer säkert nästa gång!




<3
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar